Vildmarksskolas metod är rörelse och varande i naturen. Grupperna är små och det är alltid en trygg vuxen som är ledare. Fördelen med små grupper är att alla barn känner och blir sedda. Antalet är så pass litet att det inte blir vi-och-dem ,samtidigt är numerären tillräckligt stor för att en gruppkänsla uppstår. Med vägledning och bekräftande från ledaren blir gruppdynamiken mycket positiv och stöttande.

Vildmarksskolas teori på ett djupare plan kommer från anknyntningsteorin. Målet är att hjälpa barn att bli trygga i sig själva, trygga i grupp och trygga i naturen. Det skapar vi förutsättningar för genom rörelse och varande i naturen; i små grupper med en trygg vuxen ledare.

Barns (och vuxnas) grundläggande emotionella behov:
- Omsorg - trygg bas
- Struktur och förmåga till empatisk gränssättning
- Utmaning och utvecklande av egen autonomi
- Lekfullhet, spontantitet & förmåga till flexibilitet
- Känslomässigt engagemang, möjlighet att fritt uttrycka och bli mött i egna känslor och behov

mer text kommer